Jom Baca

Sunday, January 15, 2017

15 dah tahun2017


Assalamualaikum wbt....16Rabiul akhir 1438H
pejam  celik,pejam celik dah 15 hari tahun 2017,aku dah meniti usia 40an,anak2 semua dah sekolah.Yang sulongnya ting3,alyaa udah ting1 syukur lulus upsr16 jadilah dapat 1A pun , la niee rezeki dapat masuk kelas aliran Agama.....mudah-mudahan berjaya hendaknya,kauthar yang no3 udah tahun5 dan putera yang seorang Uwais udah tahun1.
Semua sekolah time pagi.
Cabaran membesarkan anak2 la niee kian penuh cabaran, ngan sekolahnya.Syukur aku dapat bonus dari majikan aku.Lepas jugak duit2 buat anak2..hehe
Rezeki tak terhad pada duit jea...luas rezeki bagi kita.Pada ALLAH aku berserah.
sambung.....
Aku tetap aku..


Sunday, December 11, 2016

intai dari celahan


12 Rabiul Awal 1438

seribu makna ,beribu pengertian di balik nya.
Assalamualaikum wbt.....

Sunday, October 2, 2016

1 muharram...detik permulaan

Bismillahiramahnirahim....
satu detik permulaan dimana mula diperkenalkan semasa pemerintahan Khalifah Saidina Umar Al-khattab,bab2 sejarah islam yang aku belajar masa tingkatan6 dulo2
dimana tahun penghijrah Nabi Muhammad saw dikira tahun berpertama hijrah.*kebetulan pulak dengar rancangan Tanya Ustaz tv9 jam 7pg tadi..he2

1 Muharram 1438h  masih diberi kesempatan dari Nya..
moga kehadiran tahun baru sedikit sebanyak menjadikan aku insan yang sempurna
di muka bumi disamping memikul tanggungjawab yang diamanahkan.

*kereta aku masih dibengkel berikut kemalangan kecil, udah seminggu dilanda musibah
redo sebagai hamba Nya...moga esok siap boleh guna seperti biasa..Insha Allah
 sekian..
Assalamualikum wbt......

Friday, September 30, 2016

tepeng satu masa dulu

pembangunan menghilang kenangan sejarah silam
Assalamualikum wbt...hari terakhir bln September2016, tahun baru hijrah 1438H pun bakal aku jejaki dalam beberapa jam lagi..

Monday, August 29, 2016

dulo lain , sekarang lain


inilah yang aku laluii....beruntung jugak kita generasi dulo2 
ya ..kan,kan.tak lama Malaysia nak sambut kemerdekaan ke59
Sehati,sejiwa..tema tahun nie
Malaysia kekal ama,makmur&sejahtera buat kita semua


1- Kita yang lahir di tahun 
70-80 an, adalah generasi 
yang layak disebut generasi paling 
beruntung.
Kerana kitalah generasi yang 
mengalami loncatan teknologi yang 
begitu revolusi di abad ini, dengan 
keadaan usia prima.

2- Kitalah generasi terakhir yang
pernah menikmati riuhnya suara 
mesin taip.
Sekaligus saat ini jari kita masih 
lincah menari di atas keyboard pula.


3- Kitalah generasi terakhir yang 
merakam lagu dari radio dengan 
tape recorder.
Sekaligus kita juga menikmati 
mudahnya memuat-turun lagu dari 
gadget.

4- Kitalah generasi semasa kanak2 
bertubuh lebih sihat dari anak masa 
kini kerana mandi sungai, panjat 
pokok, melastik burung, gasing, 
guli, getah gerip, adalah permainan 
yang tiap hari akrab dengan kita.
Sekaligus saat ini mata dan jari kita 
tetap lincah memainkan pelbagai 
game di gadget .

5- Kitalah generasi terakhir di masa 
remaja yang pernah mempunyai 
geng yang tanpa janji, tanpa telefon/
sms tapi selalu boleh berkumpul 
bersama menikmati malam minggu 
sepuasnya..

Kerana kita adalah generasi yang 
berjanji cukup dengan hati. 
Kalau dulu kita harus bertemu untuk 
bergelak tawa bersama. Kini kitapun 
tetap bisa ber '
'' di grup Facebook/WhatsApp .


6- Kitalah generasi terakhir yang 
pernah menikmati lancarnya jalan 
raya tanpa jammed di mana-mana.
Juga naik motor menikmati segarnya 
tiupan angin di jalan tanpa helmet di 
kepala.

7- Kitalah generasi terakhir yg pernah 
menikmati jalan kaki berkilo meter 
tanpa perlu berpikir ada penculik yg 
membayangi kita.


8- Kitalah generasi terakhir yang 
pernah merasakan nikmatnya 
menonton tv hitam putih dengan 
senang hati tanpa diganggu remote 
untuk pindah saluran sana sini 
😔
.


9- Kitalah generasi terakhir yang 
pernah begitu mengharapkan 
datangnya posmen menyampaikan


10. Generasi yg bawa RM0.10 - RM0.50 
ke sekolah tapi blh makan sampai 
kenyang kat kantin ...

Itulah kita....
Anda generasi itu?
Kongsikan ini kepada yang lain.
Biar yang belum tau menjadi tau
Biar yg pernah tau tetap ingat kalau mereka tau
Dan menikmati lagi indahnya masa lalu yang tidak semua generasi tau..


Assalamualaikum wbt..temu lagi

Wednesday, August 17, 2016

satu perjalanan ..

Salam 14 zulkaedah 1437h


awan berlalu berarak pergi tanpa kita sedar.


Saban hari berganti,bulan salih berganti...lama betul tak coret2.
rutin kehiduapan bertukar ganti saban hari, anak2 kian membesar dengan
pelbagai ragam.Bulan Ramadhan dan Syawal berlalu meninggalkan aku dengan
seribu kisah , sebagai hamba aku hanya mampu berdoa agar diberikan yang terbaik
dalam hidup nan sementara..Hari dah masuk bulan Haji, mereka yang terpilih menjadi 
tetamu Allah telah menjejaki tanah suci Mekah , ibu aku salah seorang dari mereka.
Sangat beruntung insan2 terpilih.

September niee anak aku bakal duduki peperiksaan uprs..sebagai ibubapa kita mampu
berdoa,selebih anak2 lah perlu berusaha.Takdir dan ketentuan dari Nya..

ermmm...apa lagi ye,fikir2 sambung lagi....
Assalamualikum wbt...