Jom Baca

Monday, June 30, 2014

Resepi Pilhan...Raya..he3

POPIA NESTUM & HORLICKS
(Step by step)

Bahan2:

1 bungkus popia (saiz lebar)
1/2 cawan nestum - kisar halus
1/2 cawan gula aising
1 cawan susu tepung
1 peket horlicks 3 in 1
1 sudu tepung gandum dicampur dengan sedikit air (sebagai pelekat)
1 kg minyak untuk menggoreng



+
+
=


Pelekat..


Cara2 :

Gulung popia seperti dalam gambar. Tak payah guna lidi pun takpe sebab mudah je. Lekat dihujungnya dengan pelekat tepung atau air sebelum digulung habis.
Jangan gulung ketat2 dan jangan ditindan2... Susun macam dalam gambar ni ye!


Gunting popia yang telah digulung ikut bentuk yang kita suka.. menyerong ke, menegak ke..
Saya biarkan beberapa jam, baru goreng. Sebab ada terbaca, kalau simpan 24 jam lagi rangup. Cuma tak sangguple nak simpan lama2...


Goreng dengan minyak yang banyak sehingga kekuningan


Toskan..


Campur sebati bahan2 nestum, gula, susu dan horlicks.
Bila popia dah agak2 suam, taburkan bahan serbuk ke atasnya.
Gaul sebati.. 

Inilah rupa paras kejadiannya... mmmm best!


sekalung penghargaan buat http://airtanganku.blogspot.com/  TQ


Memori semalam...aku

As-Salam...

hari nie dah masuk 2 Ramadhan 1435H, lama betul tak coret2 kat sini..terimbau memori lalu..bersahur di tempat kerja time too kerja shfit malam...la nie tiada lagi dah tukaq waktu pejabat.:)
Syukur aku masih diberikan kesempatan bernafas Ramdhan tahun...Banyak dah sedara-mara baik belah aku
dan wife yang dah pergi bertemu Pencipta Yang Abadi..
Hanya A-Fatihah hanya kami kirimkan buat mereka2 dan seluruhnya yang telah tiada.

Cam biasa Ramadhan seperti tahun sebelum-sebelumnya, cukup yang ala-kadar sesuai ngan saiz poket yang tak berapa nak besaq.Sebelum Ramadhan sempat jugak BS menuntut ilmu baru dalam bidang Printing Baju kat KL nun....
Best jugak buat Cop2 baju nie...kita design sendiri dan pakai pun sendiri dan buat Family.Belum lagi jual .Misi mencuba dan terus mencuba agar kualiti produk ditahap terbaik,buat masa nie memuaskan dan banyak perlu diperbaiki.
Bergambo lepas kursus...antaranya Perak,Kedah,Johor ,org2 selangor,melaka...kali pertama cetak baju sendiri.

Lepas too sempat jugak try buat Baju rewang buat kahwin adik aku...berpeluh-peluh ,menjadi jugak tapi harus banyak belajaq .


Antara shot2 bandaqraya keee L sebelum naik Bus nak balik, sempat jugak ajak adik aku ronda2 jap...menarik&segala ada disini
harus banyak berwaspada "masuk kandang kambingg kita beeek" )






Kampung Baru....paling berharga dalam segala kampung2 yang ada kat Malaysia




bersambung  :::: kite !
selamat berposa&berbuka dan menuai pahala sempana  bulan yang mulia nie...
Vrooooooooooooooooooooooooooooooom

Friday, May 30, 2014

Kehilangan Sultan Berjiwa Rakyat Almarhum Sultan Azlan Shah

*Negeri Perak di beri Cuti khas pada 29/5/14 khamis

28 Mei - Sultan Perak, Sultan Azlan Shah mangkat hari ini selepas memerintah negeri ini selama 30 tahun. Sultan Azlan yang dilahirkan di Batu Gajah kembali ke rahmatullah kira-kira pukul 1.30 petang, pada usia 86 tahun.Berita di umumkan oleh Menteri Besar Perak secara langsung di kaca2 tv.Al-Fatihah



sekian...biaq pun  terlewat&lama betul tak coret2
As-salam...

Tuesday, March 25, 2014

Kenali Lautan Hindi ??



Lautan Hindi adalah lautan ketiga terbesar di dunia, meliputi sekitar 20% permukaan air Bumi. Di utara ia disempadani oleh selatan Asia; di barat oleh Semenanjung Arab dan Afrika; di timur oleh Semenanjung Malaysia, Indonesia, dan Australia; di selatan oleh Lautan Selatan. Lautan ini dipisahkan dengan Lautan Atlantik oleh 20° timur meridian, dan dengan Lautan Pasifik oleh 147° timur meridian.

Malah menurut Timbalan Dekan Pembangunan Pelajar dan Jaringan Industri dan Masyarakat Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Rizal Arshad, kedalaman lautan Hindi yang mencecah 4000 meter.

Beliau membuat perbandingan dimana kedalaman Lautan Hindi adalah sembilan hingga sepuluh kali ganda daripada ketinggian Menara Berkembar Petronas iaitu 420 meter.

“Di sesetengah kawasan kedalamannya mencecah hingga 7000 meter".

Peluang untuk kita menjumpai kotak hitam?

Kotak hitam itu kini mempunyai masa lebih kurang dua minggu untuk mengeluarkan isyarat sonar.

“Selain itu cabaran seterusnya ialah mengenal pasti lokasi. Kita tidak tahu dimana lokasinya dan dengan dengan Lautan Hindi yang bersifat dinamik dimana ia berubah menyukarkan lagi proses mencari,” kata Dr Rizal.

Beliau menambah, Lautan Hindi merupakan antara lautan yang kuat arusnya selain dasarnya yang kerap berubah.

Oleh itu menurut beliau jika kotak hitam tersebut bergerak atau dilitupi pasir di dasar laut, ia akan merencatkan isyarat yang boleh diberikan.

Selain itu, kekangan teknologi juga antara faktor yang memberi cabaran kepada pasukan mencari dan menyelamat meneruskan usaha mereka.

Lautan Hindi atau juga dikenali sebagai ‘Lonely Ocean’ amat jarang dikunjungi pedagang untuk belayar di kawasan tersebut.

Menurut Dr Rizal, rata-rata teknologi yang ada kini hanya boleh mengesan objek sedalam 500 meter sahaja dimana beliau mencerminkan Lautan Hindi sebagai lautan yang ‘ganas’.

“Isunya ialah menggunakan kapal untuk kita menggunakan teknologi sonar, iaitu tenaga bunyi untuk melakukan pemetaan di dasar laut. Kapal-kapal ini kebanyakkannya hanya boleh melakukan pemetaan pada kedalam 1000 meter sahaja,” katanya.

Kotak hitam pun belum tentu kita mampu untuk jumpa, inikan pulak nak tanya soalan selamat atau tidak?

Hanya Allah yang mampu menjawab, baik kita redha dan sedekahkan Al-Fatihah pada semua penumpang dan crew yang beragama Islam.

MH370 dalam Memori

#MH370  dalam Kenangan .
Selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak   Sahkan Pesawat hilang jejak di lautan Hindi
dan tumpuan SAR pada masa kini adalah untuk mencari serpihan rangka serta objek-objek yang berkaitan dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 di selatan Lautan Hindi.

  Dalam memori #MH370
   Al-fatihah / Salam Takziah

25 Mac 2014 / 23 Jamadil Awal 1435 ...As-salam




17 Hari: Di Situ Akhirnya MH370
17 hari
Di situ akhirnya MH370
Selatan Lautan Hindi
Kedalamannya tiada terkata
Doa......
Yang tak pernah putus
Akhirnya membawa pertunjuk
Walaupun jawapan kepada persoalan
Masih lagi dicari
Kecurigaan dan kerisauan kita itu
Akhirnya inilah jawapannya
Walau tiada apa lagi sandaran
Namun biarlah kesedihan ini
Kita selami dan tanggung bersama
Iringan doa 
Akan selamanya bersama
Wira wirawatiku MH370
Perjalanan berakhir di tengah lautan
Episod sedih mengusik jiwa
Suratan takdir penentu segalanya
Moga akan damai kalian di sana


Antara mangsa yang terlibat 

Friday, March 21, 2014

#MH370 mungkin kah ada jejak

As-salam 21 Mac 2014 / 19 Jamadil Awal 1435 

Negara masih lagi dalam pencarian jejak pesawat 370..Dugaan buat negara ku moga-moga
masa akan datang kita lebih peka akan keadaan keselamatan negara.
Sekian....ikuti kisahnya

MH370: Penemuan dua objek adalah satu permulaan

MH370: Penemuan dua objek adalah satu permulaan
KUALA LUMPUR: Pencarian pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines (MAS) yang hilang 8 Mac lalu, telah mencapai satu titik perubahan baru selepas Perdana Menteri Australia Tony Abbott mengumumkan penemuan dua objek itu sebagai satu ‘maklumat baru dan boleh dipercayai'.

Abbot membuat pengumuman penemuan dua objek berkenaan di Parlimennya pada Khamis berasaskan imej satelit.

Kemudiannya, pasukan pencari Australia segera menggerakkan empat pesawat ke kawasan berkenaan yang terletak di Selatan Lautan Hindi

Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata penemuan ini adalah satu penemuan yang berwibawa namun perlukan pengesahan.

“Dua objek yang ditemui dari satelit ini turut ditemui oleh satelit yang lain” katanya dalam sidang media semalam.

MH370
Imej satelit menunjukkan dua objek di Selatan Lautan India

Sebelum ini, tiga objek terapung telah dikesan satelit di bahagian Laut China Selatan pada 9 Mac.

Namun, penemuan itu telah disangkal oleh pegawai dari China dan Malaysia kerana ia adalah informasi yang tidak sah.

Mh370
Imej satelit yang dikeluarkan oleh China pada 13 Mac

Dengan maklumat baru dari Australia pada Khamis, pencarian pesawat MH370 terus dipergiatkan semalam tetapi usaha tersebut terjejas kerana faktor cuaca yang tidak mengizinkan.

Hari ini, sekitar 6 pagi hari Jumaat, lima pesawat telah dihantar oleh Lembaga Keselamatan Maritim Australia (AMSA) ke kawasan berkenaan.

Pencarian tertumpu kepada kawasan 23,000 kilometer persegi iaitu kira-kira 2,500 kilometer dari barat daya Perth.

Pesawat Tentera Laut Amerika Syarikat, Poseidon P8 juga menyertai operasi SAR.
mh370
Kawasan carian yang dirancang untuk 21 Mac 2014

Pakar-pakar turut memberi pendapat, boleh jadi objek yang dikesan itu adalah bekas kapal kontena atau badan pesawat atau mungkin sayap pesawat.

Menurut Pakar Sistem Radar Universiti Nasional Australia, John Blaxland penemuan ini adalah hanya satu permulaan.

Menurut CNN, beliau berkata sekiranya pesawat terhempas ianya berada di atas permukaan laut, anggota pencari akan menghadapi kesukaran dalam mencari beberapa bahagian pesawat yang lain dalam mencari jawapan kepada apa yang telah berlaku.

Beliau menambah, keadaan perairan Selatan Lautan Hindi antara cabaran yang perlu dihadapi dalam pencarian tersebut.

"Masalahnya dua objek yang ditemui itu tidak berada di lokasi seperti mana rakaman awal satelit empat hari lepas. Arus telah membawanya ke lokasi baru iaitu jauh ke arah timur.

“Pasukan SAR menghadapi cabaran dalam misi pencarian dengan penglihatan yang terhad di mana kawasan itu digerlar  ‘Roaring Forties’  kerana keadaan airnya yang bergelombang dan tidak mudah dikawal serta sukar untuk mengesan apa-apa objek di kawasan tersebut” katanya lagi.

Menurut bekas pengarah Pejabat Negara Lembaga Keselamatan Penerbangan di Amerika Syarikat, Tom Haueter jika dibandingkan dengan usaha SAR yang lain, proses ini biasanya akan mengambil masa yang sangat lama.

Beliau mengambil contoh kes TWA Flight 800 yang menunjukkan bagaimana kerja pembinaan semula kapal yang ditemui sangat renyah dan dalam masa yang sama amat penting untuk mengetahui dengan tepat apa yang berlaku.

Kes Penerbangan Air France 447 turut membuktikan betapa lama misi pencarian dibuat.

"Apa yang penting perlu dapatkan kotak hitam yang merakam kejadian dan juga suara di dalam kokpit kerana dengan kotak hitam itu kita boleh tahu apa yang terjadi, namun masa akan menentukan segalanya” katanya.

Blaxand bersetuju dengan pendapat Haueter bahawa pencarian dua objek yang dikesan oleh satelit di Lautan selatan India adalah sesuatu yang mencabar.

"Walaupun dengan bantuan teknologi canggih dalam misi pencarian ini, namun masih sukar untuk mencari objek dengan keadaan muka bumi sebegini”

" Anda sedang mencari sesuatu objek yang berpotensi tidak ada di sana lagi" katanya.

MH370Lokasi penemuan objek di Selatan Lautan Hindi

Sumber Astro 


Friday, March 14, 2014

Kenali Apa Itu Transponder?

Apa Itu Transponder?


Transponder adalah radio pemancar di kokpit yang berhubung dengan radar di darat.

SINGAPURA: Bukti baharu menunjukkan transponder pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak awal pagi Sabtu lalu telah dimatikan dengan sengaja. Berikut adalah lima perkara yang anda perlu tahu mengenai transponder.

1. Apa maklumat yang dihantar oleh transponder, dan kepada siapa maklumat itu dihantar?

Transponder adalah radio pemancar di kokpit yang berhubung dengan radar di darat. Apabila transponder tersebut menerima isyarat dari 'radar kedua', ia menggembalikan kod squawk dengan kedudukan pesawat, altitud dan isyarat panggilan. Radar sering menerima isyarat bunyi (ping) untuk membantu pusat kawalan trafik udara menentukan kelajuan dan arah sesuatu pesawat.

2. Apa yang dimaksudkan dengan 'squawk'?

Ia adalah kod empat digit untuk mengenal pasti mana-mana juruterbang menekan transponder untuk setiap penerbangan. Ia membantu pusat trafik udara mengenal pasti setiap penerbangan.

 3. Mengapa transponder diperlukan?

Radar utama adalah lebih asas, hanya berkesan melihat pantulan radar seseuatu objek. Ia memberi gambaran sasaran, memaparkan ia dengan blip pada skrin. Semakin besar sesuatu objek, semakin besar pantulan. Transponder meningkatkan isyarat pantulan dan memberi maklumat tambahan kepada pusat kawalan trafik udara.

4. Adakah terdapat cara untuk menggunakan transponder bagi menggambarkan masalah di dalam pesawat?
Terdapat beberapa kod untuk situasi kecemasan yang berbeza. Bagi kes rampasan pesawat, ia 7500. Untuk kegagalan komunikasi, 7600. Kecemasan 7700.

5. Bagaimana dan mengapa anda mematikan transponder?

Terdapat suis yang akan anda gerakkan dari 'ON' or 'SBY' (siap sedia) atau 'ALT' (altitud). Anda juga boleh menarik pemutus litar untuk transponder di dalam kokpit.

Ketika penerbangan biasa, terdapat beberapa sebab untuk mematikan transponder. Antaranya, apabila pesawat berada dekat antara satu sama lain (mungkin menghampiri lapangan terbang). Pengawal trafik udara mungkin boleh meminta juruterbang untuk mematikan transponder atau bersiap sedia. 

info mstar online