|
|
APA sahaja isu yang berkaitan dengan Kepulauan Spratly dan Paracel yang terletak di Laut China Selatan sudah pasti mengundang reaksi yang agak keras. Kawasan tersebut sedang menyaksikan tuntutan bertindih antara beberapa negara.
Sudah agak lama tidak kedengaran berita mengenai tuntutan kepulauan tersebut kerana negara yang terlibat seperti China, Filipina, Vietnam, Taiwan, Brunei dan Malaysia lebih selesa mengekalkan status-quo.
Tetapi sejak kebelakangan ini, berlaku beberapa peristiwa yang boleh mencetuskan kembali suasana panas di Spratly dan Paracel. Kesemuanya berlaku ekoran tindakan Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Batas-Batas Pelantar Benua (CLCS) yang meminta penghujahan daripada negara-negara terbabit dalam usaha memperjelaskan batas-batas luar tuntutan maritim sesebuah negara apabila pelantar benua menganjur lebih 200 batu nautika dari sesuatu garis dasar seperti pantai negara itu.
Ekoran permintaan CLCS, kerajaan Filipina pada Mac lepas telah mengisytiharkan pembentukan undang-undang garis dasar maritim yang boleh dianggap sebagai bakal menghidupkan kembali sensitiviti tuntutan bertindih Kepulauan Spratly.
Pengumuman oleh Presiden tersebut mendapat bantahan keras daripada Beijing. Ini kerana China terlibat secara langsung terhadap kesan pembentukan garis dasar tersebut. Jika diteliti unjuran garis dasar Filipina, maka sudah pasti Kepulauan Kalayaan dan Beting Scarborough yang juga dituntut oleh Beijing, adalah milik Manila.
Beijing membantah keras tindakan Manila kerana ia telah mengugat status-quo isu tuntutan bertindih yang melibatkan Kepulauan Kalayaan dan Beting Scarborough.
Beijing bukan sahaja membuat bantahan diplomatik, tetapi mengambil tindakan lebih nekad dengan menghantar kapal peronda Yuzheng 311 ke kawasan itu.
Kehadiran Yuzheng 311 sudah pasti tidak disenangi oleh negara lain kerana tafsiran yang mudah ialah Beijing sanggup menggunakan kekuatan tentera untuk melindungi hak mereka.
Insiden tahun 1995 sudah pasti menghantui semula apabila Beijing menggunakan segala kekuatan tentera laut mereka untuk menawan semula Terumbu Mischief yang diduduki oleh tentera Filipina.
Jurucakap Kementerian Luar China bagaimanapun memberi jaminan bahawa kehadiran Yuzheng 311 tidak memberi makna bahawa Beijing akan mengabaikan proses rundingan penyelesaian tuntutan bertindih ke atas Spratly dan Paracel.
Malah Beijing akan tetap terus mematuhi Deklarasi Mengenai Tatacara Pihak Berkenaan di Laut China Selatan yang ditandatangani bersama dengan ASEAN pada 2002. Salah satu sebab utama mengapa deklarasi ASEAN-China tersebut diwujudkan ialah untuk mengelak daripada berulangnya insiden 1995.
Akibat pergeseran Beijing dan Manila, Menteri Luar Malaysia pada ketika itu, Datuk Seri Dr. Rais Yatim, menekankan bahawa Kuala Lumpur tidak akan mengambil tindakan melulu sebagai balasan terhadap tindakan Beijing tersebut. Malah akan mempergiatkan lagi rundingan selaras dengan deklarasi ASEAN-China seperti yang dipersetujui oleh semua pihak.
Tetapi apabila Malaysia dan Vietnam beberapa hari lepas mengemukakan hujah masing-masing kepada CLCS mengenai batas maritim yang dituntut, China sekali lagi mengemukakan bantahan kepada PBB. Walaupun kapal perang tidak dihantar ke kawasan berkenaan tetapi kenyataan keras yang dikeluarkan sudah pasti akan mengeruhkan lagi suasana.
Antara lain Beijing menekankan bahawa mereka memiliki "kedaulatan yang tidak boleh dipertikaikan" dan tidak akan bertolak-ansur terhadap negara-negara lain yang turut menuntut pulau-pulau berkenaan.
Secara khususnya beberapa gugusan Kepulauan Spratly milik Malaysia seperti Pulau Ubi, Pulau Siput, Pulau Mathanena dan Pulau Peninjau adalah termasuk dalam amaran yang dikeluarkan oleh Beijing.
Perlu ditekankan Angkatan Tentera Malaysia telah menempatkan aset serta anggota tentera di gugusan Kepulauan Spratly milik negara. Ekoran daripada amaran terbaru Beijing itu, Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar telah menegaskan operasi rondaan tetap dijalankan seperti biasa dan memastikan kehadiran ATM untuk mengesahkan hak milik Malaysia.
Setakat ini, Beijing belum lagi mengambil tindakan secara fizikal untuk menafikan tuntutan Malaysia kepada CLCS seperti yang telah dilakukan terhadap Manila dengan menghantar kapal peronda Yuzheng 311.
CLCS setakat ini telah menerima hujahan tuntutan maritim dari 48 negara yang kebanyakannya merupakan tuntutan bertindih. Selain daripada tuntutan ke atas Kepulauan Spratly, pertikaian sempadan maritim Rusia-Denmark, Jepun-Rusia dan Britain-Argentina mengenai Kepulauan Falklands juga diterima oleh CLCS.
Sebenarnya, Beijing tidak perlu mengambil tindakan yang agak agresif ekoran hujahan Manila, Hanoi dan Kuala Lumpur kepada CLCS. Ini adalah kerana suruhanjaya tersebut tidak akan menerima sebarang hujahan penempatan sempadan yang mempunyai tuntutan yang bertindih.
Apabila Beijing menegaskan mereka mempunyai hak yang tidak boleh dipertikaikan ke atas Kepulauan Spratly, hujah yang sama juga telah digunakan oleh Manila, Hanoi dan Kuala Lumpur iaitu mengambil kira peruntukan yang dibenarkan oleh Konvensyen PBB mengenai Undang-Undang Laut (UNCLOS) dan Peraturan Prosedur CLCS.
Seperti yang telah ditekankan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Kuala Lumpur mempunyai mekanisme untuk menyelesaikan tuntutan bertindih itu selain dibantu oleh prinsip undang-undang antarabangsa. Beijing tidak boleh terlalu angkuh dan sensitif kerana negara lain juga mempunyai hak yang serupa.
Beijing perlu mengehadkan penggunaan pendekatan fizikal melalui aset tentera laut mereka kerana ini bakal mengundang tindakan serupa dari negara lain.
Negara yang terlibat sudah pasti tidak mahu terjerumus dalam senario yang agak melampau seperti yang dilakukan oleh Moscow pada 2007 apabila menempatkan bendera di dasar laut Kutub Utara ekoran pertindihan tuntutan dengan Copenhagen.
petikan dari utusan malaysia 16/5/09
BEIJING 16 Jun 2011– China bertindak menghantar kapal peronda terbesarnya untuk meronda di Laut China Selatan, satu langkah yang akan meningkatkan lagi ketegangan dengan negara-negara jiran yang turut menuntut wilayah di perairan tersebut.
Kapal peronda maritim itu belayar dari perairan selatan China, semalam menuju Singapura melalui gugusan kepulauan Spratly yang menjadi pertikaian dengan Vietnam dan Filipina.
Akhbar Beijing Daily melaporkan, Haixun 31 seberat 3,000 tan dilengkapi tapak pelancaran serta pad pendaratan helikopter serta mampu berlayar di laut selama 40 hari.
“Kapal peronda terbesar kami akan meronda di Laut China Selatan,” jelas tajuk berita akhbar tersebut.
Langkah China itu selepas beberapa minggu saling tuduh menuduh dengan Vietnam dan Filipina berhubung apa yang didakwa oleh kerajaan masing-masing sebagai pencerobohan dan tuntutan tidak sah satu sama lain di wilayah maritim itu di Laut China Selatan.
Tindakan Beijing itu dilihat bagi menggukuhkan tuntutannya ke atas wilayah berkenaan.
“Kapal itu akan meronda di wilayah marin yang dibangunkan China di perairan terbabit (Laut China Selatan).
“Rondaan ini bertujuan melindungi hak maritim dan kedaulatan China,” lapor akhbar berbahasa Cina, Takung Pao.China sebelum ini menuduh Vietnam mencabul wilayahnya di Kepulauan Spratly dan perairan sekitarnya yang turut dituntut Vietnam.
Note Bahulu Studio.com : kepulauan itu tersimpan Minyak&Gas asli...negara2 terlibat bersungguh-sungguh untuk mendapat hak masing-masing..Jika berjaya..keuntungan yang pasti.
No comments:
Post a Comment