Jom Baca

Tuesday, June 21, 2011

Tambak Johor.....segalanya bermula

 dari arah tepi tambak jea nnii...pasport dah mati....
masih utuh..tapi aliran air laut sudah tersekat buat sekian lama.....jiran kita itu ada kepentingan nya..pelbagai pulak di tuntut untuk bina jambatan baru,amat tidak logik @tak ikhlas.

nun di sana...jiran sebelah@singapura

Sejarah Tambak Johor bermula pada tahun 1909 apabila landasan keretapi ke Johor Bahru siap dibina. Pada masa itu, hubungan ke Singapura, yang merupakan Ibu pejabat British di Asia Tenggara, hanya dengan menggunakan feri.
Singapura merupakan pintu masuk barangan bagi seluruh Malaya. Ini termasuk Negeri-Negeri Bersekutu , Negeri-Negeri Selat, dan Negeri-Negeri Tidak Bersekutu iaitu Johor, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.
Perjalanan feri merentasi Selat Johor ke Woodlands merupakan proses yang rumit. Satu feri hanya boleh memuatkan enam lori. Pada tahun 1911, jumlah lori yang menggunakan perkhidmatan feri ini adalah sebanyak 11,500. Apabila barangan berasaskan pertanian semakin maju, jumlah ini meningkat sehingga 54,000 pada tahun 1917. Perkhidmatan feri kini terpaksa berjalan 24 jam.
Keputusan akhirnya dibuat untuk membina tambak bagi menghubungkan Singapura dengan Johor dimana jalanraya dan landasan keretapi boleh dibina.
Tambak tersebut direka oleh Messrs Coode, Fizmaurice, Wilson and Mitchell of Westminster dan pembinaannya dilaksanakan Topham, Jones & Railton Ltd of London. Pada Disember 1919, ketua jurutera Herbert Fancott membawa sekumpulan pekerja tentera laut dan menubuhkan kem pekerja di Woodlands. Pada masa itu, ia merupakan kawasan yang agak bahaya dengan ‘penghuni’ seperti ular, kala kengking dan lipan.
Beliau bersara pada tahun 1952 tetapi menetap di Malaysia sehingga akhir hayatnya, dan beliau sentiasa mengingati zaman gemilang pembinaan Tambak Johor.
Tambak Johor merupakan projek paling besar pada masa itu. Keseluruhan struktur itu berukuran 60 kaki lebar dan menampung dua landasan keretapi serta jalanraya selebar 26 kaki. Panjangnya adalah 3465 kaki dari Johor Bahru ke Singapura.
Kedalaman laut ketika itu adalah 46 kaki dan 10 pembentung bergarispusat 5 kaki dibina agar sampah sarap tidak akan berkumpul di kunci air.
Pembinaan sistem jambatan dan kunci air elektrik merupakan satu titik tolak yang penting bagi kemajuan teknologi ketika itu. Satu jambatan bergerak yang mengangkat landasan dan jalanraya dibina agar kapal kecil dapat melalui Selat Johor. Jambatan ini seberat 570 tan. Kemudahan ini dirobohkan apabila ia didapati mengganggu lalulintas yang semakin sibuk.
Tambahan pula, Tambak Johor juga membawa paip air dari Johor ke Singapura dan sebaliknya, dan juga kabel komunikasi.
Tambak Johor dibina dengan kos sebanyak 17 juta ‘Straits Dollars’. Ini merupakan jumlah yang tinggi jika dibandingkan dengan belanjawan tahunan tanah jajahan sebanyak 28.3 juta dollar pada tahun 1924. Projek ini diuruskan sebagai Projek FMS Railway dan diletak bawah kuasa Pengurus Besar Mr. P.A. Anthony. Kos pembinaan dilaporkan dikongsi antara Negeri-Negeri Perseketuan Melayu, Johor dan Negeri-Negeri Selat.



Batu Tambak
(Batu Bundar dan Granit – Hard Hornblende Granite ) Batu ini diambil dari Pulau Ubin (Pulau Batu Granit) dan Bukit Timah pada September 1920 dan November 1921 bagi tujuan membina Tambak Johor antara tahun 1919 dan 1923. Batu bundar dan granit ini merupakan batu yang berasal dari bendalir dibawah bumi. Apabila membeku ia berbentuk kristal dan saiznya bergantung pada suhu persekitaran. Berat batu ini diantara 10cwt dan 5 tan. Granit merupakan batu yang keras dan tahan lasak. Oleh kerana itu, granit sering digunakan sebagai alat memotong dan ia dilihat sebagai bahan yang paling sesuai bagi pembinaan tambak. Sebagai tanda simbolik, sebuah Muzium Tambak Johor akan dibina menggunakan batu dari tambak asal.

No comments: