klik2 jaa

Saturday, July 16, 2011

satu rahsia.......Besar bahulu nak kongsikan...!!!!!!!!!

 Info pemakanan.


daging ikan baik untuk perkembangan otak kerana mempunyai banyak nutrien penting termasuklah sebagaimana yang kita tahu sumber protein utama. Pengambilan ikan sebanyak 100 gram sehari cukup untuk menampung keperluan protein sebanyak 1/3 atau separuh dari keperluan protein harian. Ikan juga kaya dengan vitamin B12 yang diperlukan oleh sistem tubuh. Spesis ikan berlemak seperti salmon, makerel dan herring juga mengandungi 2 kali ganda kalori dari ikan lain. Tidak seperti lemak tepu dari haiwan, lemak tak tepu dari minyak ikan adalah sangat berfaedah kepada kita. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan seseorang yang makan ikan berminyak sekali seminggu adalah jauh dari risiko penyakit jantung dan strok.

Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan diketahui membantu melindungi jantung dan melancarkan perjalanan darah. Ia adalah suatu keperluan (essential) kepada sistem imun kerana tubuh kita tidak menghasilkannya melainkan kita harus mendapatkannya dari sumber luar. Saintis mendapati asid lemak Omega-3 penting untuk kesihatan mata dan otak. Ibu mengandung sepatutnya menjadikan ia sebahagian dari diet mereka. Ia dapat memberi keseimbangan terhadap pemakanan sumber omega-6 yang berlebihan.


sedikit Bahulu  petik mengatakan  kaum Yahudi mengamalkan memakan buah-buahan terlebih dahulu sebelum ke menu utama. Alasan mereka dengan memakan hidangan karbohidrat dahulu diikuti buah-buahan akan membuatkan mereka mengantuk dan sukar untuk bekerja atau menerima pembelajaran di sekolah.

 Amalan memakan buah sudah menjadi sunnah Rasulullah di mana Rasulullah mengajar kita memakan 3 butir kurma sebelum makan ataupun berbuka puasa.

Sewaktu para ibu mengandung, mereka akan menyanyi dan bermain piano. Apakah rasional mendengar alunan piano? Penemuan menakjubkan oleh dua pakar psikologi, Dr. Frances Ruascher dan Dr. Gordon Shawl sekitar akhir tahun 90-an, melalui eksperimen mereka yang mengaitkan muzik dengan kebolehan menggunakan akal fikiran terhadap sekumpulan pelajar.

Hasil kajian selama dua tahun itu mendapati kanak-kanak yang diajar bermain piano dan keyboard mempunyai kebolehan berfikir 34 peratus lebih baik berbanding mereka yang tidak bermain piano. Secara keseluruhan pula, kajian juga menyatakan muzik berupaya meningkatkan fungsi otak yang diperlukan dalam bidang matematik, sains, kejuruteraan dan permainan catur


Pada masa yang sama, si bapa membelikan si ibu buku latihan Matematik untuk dibuat supaya dengan latihan yang dibuat oleh si ibu, otak anak di dalam kandungannya dapat dibentuk dan dilatih sejak awal lagi.

Kaum Yahudi juga menganggap merokok itu satu sumpahan atau taboo walaupun mereka Merupakan pengeluar rokok terbesar dunia. Ini adalah kerana dengan merokok, akan merencatkan sel2 otak. Nikotin yang terdapat di dalam rokok akan melekat pada otak dan melekat pada gen dan keturunan perokok bakal berhadapan dengan generasi cacat otak. 


                             kandungan rokok

Nikotin Ini adalah komponen adiktif tembakau. Hal ini diserap ke dalam darah dan mempengaruhi otak dalam waktu 10 saat. Hal ini menyebabkan perokok merasa selesa kerana neurotransmitter. Akibatnya, sifat ketagihan nikotin pada otak dan tubuh untuk sementara hilang. Perokok merasa tidak tentu arah jika mereka tidak merokok. Ini yang memperkuat keinginan mereka untuk merokok lagi.

kerajaan malaysia sudah pun mengatakan "merokok bahaya kesihatan"
tapi dalam bab-bab ini perokok yang dapat nikmat ...penghidu asap dapat penyakit..Jom fikir-fikirkan ...


sumber: Fail sulit aku

No comments:

Salam Terakhir...

Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan ibu mertua meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa ha...

a

Jom Baca

my churp-churp

BAHULU DAN RAKAN-RAKAN SDN BHD.

BAHULU DAN RAKAN2 SDN BHD.

Bahulu dan Catitan Teman-teman

Grab This Widget

a

Peringatan




Ini adalah blog peribadi.pendapat yang adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana2 pihak ke 3 atau4

Harap anda faham yea..buat macam blog ada sendiri
apa2 pendapat sila komen untuk memantapkan lagi blog BS nii.Terima kasih ,daun keladi.



Kerjasama Anda Amat Dihargai

Bahulu Studio.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...