Jom Baca

Friday, February 11, 2011

Bahulu dan Lontong.....

Jumaat penghulu segala hari ..  apa nak Bahulu contengkan...............hari nii ,
Ahaa ni dia ..Lontong@Sayur Lodeh kata org2 seberang selat melaka.
Sejarah nya bermula....Selepas Bahulu ber rumahtangga sejak 12 tahun yang lalu ,berbagai-bagi cabaran dan dugaan di lalui sepanjang masa lepas....jeng,jeng,

Dulu2 Bahulu  tak berapa nak makan lontong ni...Tapi disebabkan  kekasih hatiku dia rajin dok wat lontong akhirnya dah jadi feveret bahulu sekarang ni.Ni pun di buat atas permintaan Bahulu ,too yang si isteri masakkan buat si suaminya. ..hehehe.Resipi ni dapat dari Tokngah belah isteri yg dok kat Tanjung Karang, Selangor tu.Lontong yg dia wat memang sedap.tapi yg isteri buat lagi sedapp@ ori  hihihi....Tak  sama macam yang jual kat kedai-kedai.
Sayur Lodeh buatan kekasih hati ku


Resepi nya...Bahulu kongsikan bak kata pepatah  "

..ilmu hak Allah, buat apa kita nak kedekut kan. Jika ditakdirkan esok atau lusa kita mati adakah ilmu tu nak kita bawa kelubang kubur? Tentu tidakkan...jadi memang benarlah ilmu itu hak Allah dan kita semua boleh kongsi...ni.. pepatah Bahulu ambil dari blog Tok Wan.

Bahan2 nya ...


1 biji bawang besar, 2 ulas bawang putih, 1 inci halia, 2 biji buah keras dan jintan manis / putih (dlm 2 sudu besar-Deeja suka rasa jintan yg lebih) diblender.Sukatannya ikut kesedapan masing2, ni contoh wat ni untuk dlm seperiuk sedang
 
Kemudian, tumis bahan blender tadi.Kalau tak tumis pun boleh.Lepas tu masukkan air dan bahan sayur sprt ... tempe, tauhu, fucuk, suun, kobis, bunga kubis, carot, kacang pin dan sekutu dengannya. (Ikut suka kita le nak letak apa pun boleh .tak jadi hal ). Kemudian masukkan udang atau ikan bilis.Masukkan santan, garam dan sedikit serbuk kunyit.Biar sampai mendidih.Kemudian leh angkat .....


Yang ni nasi impit beli  je.kalau Tokngah, dia wat sendiri balut ngan daun pisang. lagi kaww .Di zaman nii kita nak cepat dan mudah ,, beli je yg segera, balik rebus....kemudian telan.








Macam tulah cara2 nak wat lontong.Nak lebih kow ..... kenalah ader sambal kicap.Kalau xde sambal ni, rasa cam tak cukup sempurna rasanya.




Lepas too apa nak tunggu lagi....Makan Time
Zaaaassssssssssss

4 comments:

nitestalker said...

mak aih....terluirrrr

Amirah Yusof said...

serius terliur ni nengok....nyum2

marina anakcikbob said...

lontong is my feberet food ever!

kakchik@ella said...

my feveret .. sungguh la i terliur sgt2. hihi ..