klik2 jaa

Sunday, June 5, 2011

Tanah Melayu last Heritage.....part2

Tanjong Pagar - Tanah Melayu last Heritage

 A lot about this place and we want to be the witness of the existence of this building...after July 2011 this building will be demolished and redeveloped. For whatever reasons, I simply can't think of any reasons why it was decided and concluded in such manner. The pride that will be forgotten by the world and mainly Malaysian who don't even have the opportunity to step in Singapore just yet and what more to see this building located at the end of 2 rails connecting two countries. 
Tanjong Pagar Warisan Terakhir Tanah Melayu
Extracted from an article written by Ku Seman Ku Hussain

- Mulai Julai 2011 stesen Tanjong Pagar tidak lagi beroperasi. Perjalanan keretapi dari negara ini akan berakhir di Woodlands yang jaraknya lebih kurang 30 minit perjalanan dengan keretapi ke Tanjong Pagar.

- Sepasang landasan dibina melunjur membelah Singapura dari utara ke selatan.

- Tapak Stesen Tanjong Pagar mempunyai keluasan 32 hektar milik KTMB. Terletak di Keppel Road, dibina pada 1932 dan dirasmikan oleh Gabenor Negeri Selat, Sir Cecil Clementi Smith.

- Stesen Tanjong Pagar ini dibina untuk menggantikan stesen keretapi Tank Road yang dibina pada tahun 1903 dan merupakan terminal keratpi pertama di Singapura.

- Keunikan Tanjong Pagar adalah hentian terakhir jaringan pengangkutan keretapi dihujung benua Asia. Walaupun berada di tengah-tengah negara Singapura, stesen Tanjong Pagar adalah pintu masuk ke negara Malaysia bagi mereka yang memilih menggunakan perkhidmatan keretapi.

- Stesen ini juga menjadi kelangsungan pada sejarah awal perkhidmatan keretapi ke Singapura. Ia bermula apabila Sultan Johor ketika itu, Sultan Abu Bakar menerima permintaan British untuk membina laluan kereta api dan pembinaanya dirasmikan pada 1909. Apabila berakhirnya riwayat Tanjong Pagar sebagai sebuah stesen, ini bermakna Tanjong Pagar juga menjadi penutup perkhidmatan kereta api di Singapura.

- Pembukaan Tambak Johor pada 28 Jun 1924 menjadi pemangkin kepada perkhidmatan kertapi yang menghubungkan Singapura dengan negara ini. Stesen penuh sejarah ini menjadi suatu yang sering mengusik "keamanan dan persefahaman" Malaysia dan Singpura. Akhirnya terusir juga sebuah stesen kereta api milik Malaysia yang membelah republik itu.
- end of article-

Kebiasaanya, apabila sesuatu tempat itu dikatakan sebagai peninggalan sejarah, tentu ada sesuatu yang menjadi tanda ingatan untuk tatapan kunjungan ramai sebagai contoh muzium, bangunan, tugu/monumen dll. Namun tidak bagi stesen Tanjong Pagar dimana ianya akan diroboh sama sekali. Tiada apa lagi yang dapat disaksikan melainkan penbangunan baru yang tentunya tidak mempunyai ciri-ciri senibina yang membawa identiti Melayu. Secara peribadi, walaupun perjanjian dan persefahaman telah dimeterai, namun setiap rakyat Malaysia tentunya akan terasa kehilangan sesuatu yang sangat sukar digambarkan.

Setibanya kami di stesen Tanjong Pagar, kelihatan satu bangunan yang kelihatan masih kukuh dan tersergam dengan senibina bercirikan identiti Melayu. Namun suasana sekeliling agak suram dan ibarat retak menanti belah. melihat bangunan yang mencatatkan pelbagai sejarah dan nostalgia.

                                           kekal sebagi bahan sejarah ,kata pihak singapura



Actually here... it's located outside the building.

I ate the mee rebus




note :foto dan artikel dari pemilik  nurlinidris ,terima kasih ,foto2 yang amat berharga kelak...dah jadi milik orang.Seni bina sangat unik dan menarik dan sedutan dari segmen di berita tv3 semalam 4/6/2011 salah seorang petugas KTMB nyatakan bahawa hati menangis bila terkenangkan stesen tersebut....tiada nilai yang mampu di bayar .
Bahulu rasa bagai permata yang hilang selepas Pulau Batu Putih ,satu persatu milik kita terlepas ke tangan lain ,tangan lain itu sentiasa guna,ambil dan cari peluang tanpa kita sedar.

3 comments:

Hasmizal said...

smti.. =(

Dee said...

Mari luangkan masa dengan aktiviti lasak.
layari: http://cutibajettamannegara.blogspot.com

Ms Dots said...

I sendiri rasa sebak sebaik menjejakkan kaki di tanah milik Malaysia di bumi Singapura....

Salam Terakhir...

Assalamualikum wbt massa bergerak pantas, macam2 dah berlaku  dah 3bulan ibu mertua meninggalkan kami sekeluarga, kali akhir bersama masa ha...

a

Jom Baca

my churp-churp

BAHULU DAN RAKAN-RAKAN SDN BHD.

BAHULU DAN RAKAN2 SDN BHD.

Bahulu dan Catitan Teman-teman

Grab This Widget

a

Peringatan




Ini adalah blog peribadi.pendapat yang adalah dari saya sendiri ,tidak melibatkan mana2 pihak ke 3 atau4

Harap anda faham yea..buat macam blog ada sendiri
apa2 pendapat sila komen untuk memantapkan lagi blog BS nii.Terima kasih ,daun keladi.



Kerjasama Anda Amat Dihargai

Bahulu Studio.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...